خرید بک لینک قوی - سفارش بک لینک - خرید بک لینک ارزان
کانال تلگرام

با عضویت در کنال تلگرام تاپ وردپرس جدید ترین مطالب سایت را در گوشی خود مشاهده کنید

از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)

وبفا پورتال جامع فارسی

استفاده از مکمل کلسیم در دوران حاملگی

دسته بندی :پزشکی
تاریخ : 5 آوریل 2019
نویسنده mehdi
1,098 بازدید
0 نظر

وقتی که باردار هستید، جنینِ درحال رشد به کلسیم نیاز دارد تا بتواند استخوان‌ها و دندان‌های سالم و محکمی بسازد. علاوه بر این، کلسیم به رشد و تکامل قلب، عصب‌ها و عضله‌های جنین هم کمک می‌کند و نقش موثری هم در تنظیم ریتم طبیعی قلب و قابلیت‌های لخته‌سازی خون بر عهده دارد.

یکی از ویژگی‌های کلسیم، این است که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری فشار خون بالا و پره‌اکلامپسی را کاهش بدهد. با این‌ حال، اگر زنان در دوران بارداری، کلسیم کافی دریافت نکنند، بدن جنین مجبور می‌شود که کلسیم مورد نیازش را از استخوان‌های مادر بگیرد و همین روند می‌تواند به سلامتی مادر در مراحل بعدی صدمه بزند.

آیا مصرف مکمل کلسیم در دوران بارداری ضروری است؟
بارداری وضعیت بسیار حساسی برای زنان است و تغییرات زیادی در آن اتفاق می افتد، برای همین بایستی در مورد مواد غذایی که در طول این دوره مصرف می کنند بسیار حساس باشند. استفاده از آهن، اسید فولیک و مکمل کلسیم در دوران بارداری بسیار معمول است. به طور معمول، مکمل های کلسیم باید در طول سه ماهه اول شروع شود. با توجه به اینکه کلسیم برای رشد استخوان ها و دندان های سالم در جنین ضروری است، با این حال، مکمل ها در دوران بارداری باید تحت نظر متخصص زنان مصرف گردد.

کلسیم یکی از عناصر ضروری برای حفظ سلامت استخوان ها است. اگرچه رژیم غذایی بهترین راه برای دریافت کلسیم مورد نیاز بدن است، اما مکمل های کلسیمی می توانند گزینه ای جایگزین برای افرادی باشند که رژیم خوب و صحیح کلسیمی نداشته اند مولتی ویتامین شما ممکن است حاوی کلسیم باشد، اما احتمال آن کم است. شما به کلسیم نیاز دارید تا به کودک کمک کنید که استخوان ها و دندان های قوی و همچنین اعصاب و عضلات سالم (از جمله قلب) داشته باشد. بیشتر مولنی ویتامینهای بارداری حاوی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم کلسیم می باشند، اما برخی از آنها حاوی کلسیم نیستند. اگر ویتامین پیش از زایمان مصرف می کنید، احتمالا حداقل ۱۵۰ میلی گرم کلسیم دریافت می کنید. اگر کلسیم به قدر کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، می توانید از مکمل کلسیم جداگانه استفاده کنید، اما در نظر داشته باشید بدن شما فقط می تواند تا ۵۰۰ میلی گرم کلسیم را در یک زمان جذب کند. بنابراین ممکن است لازم باشد مکمل کلسیم خود را در دوزهای کوچکتر، چندین بار در روز مصرف کنید.

میزان کلسیم مورد نیاز در دوران بارداری,مصرف قرص کلسیم در بارداری
بیشترین جذب کلسیم زمانی اتفاق می افتد که به مقدار ۵۰۰ میلی گرم یا کمتر در هر بار مصرف شود

میزان کلسیم مورد نیاز در دوران بارداری
زنان ۱۹ تا ۵۰ ساله: روزانه یک هزار میلی‌گرم (قبل از بارداری، درحین بارداری و پس از بارداری).

زنان ۱۸ ساله و کم‌سن‌تر: روزانه ۱۳۰۰ میلی‌گرم (قبل از بارداری، درحین بارداری و پس از بارداری).

بعضی از زنان در کشورهای مختلف، این املاح مهم را به‌اندازه کافی دریافت نمی‌کنند. با این‌ حال، زنان باید روزانه ۳ فنجان از محصولات لبنی یا انواع مواد غذایی غنی از کلسیم را مصرف کنند.

حتی پس از تولد نوزاد و به پایان رسیدن دوران شیردهی،‌ توجه به کلسیم دریافتی واقعا برای زنان ضروری است. درواقع، آنان به دو دلیل مهم، به کلسیم نیاز دارند: تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان در ادامه زندگی.

برای تشخیص زمان خوردن قرص کلسیم، باید به سه عامل اساسی زیر توجه کنید:

۱- نوع قرص کلسیم
برچسب دارو را نگاه کنید و ببینید مکمل کلسیم از چه نوعی است؟ اگر مکمل دارای سیترات کلسیم است، می توانید آن را همراه غذا و یا به تنهایی مصرف کنید.

اگر مکمل دارای کربنات کلسیم است، بهتر است با غذا میل شود. اسید معده که در حال خوردن غذا تولید می شود به جذب بهتر کربنات کلسیم کمک می کند.

۲- دوز روزانه
بیشترین جذب کلسیم زمانی اتفاق می افتد که به مقدار ۵۰۰ میلی گرم یا کمتر در هر بار مصرف شود. بنابراین اگر باید روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنید، بهتر آن است آن را به دو یا تعداد بیشتر دوز مصرفی تقسیم کرده و همه را یک جا مصرف نکنید.

۳- اگر داروهای دیگری مصرف می کنید
مکمل های کلسیم می توانند با بسیاری از داروهای تجویزی مثل آنتی بیوتیک ها، بیس فسفونات ها و داروهای فشار خون تداخل کنند.

با پزشک خود و یا دکتر داروساز داروخانه در مورد تداخل احتمالی مکمل کلسیم و داروهای دیگری که مصرف می کنید، مشورت کنید.

همچنین بهتر است مکمل کلسیم را با مولتی ویتامین و قرص آهن یا غذاهایی که آهن دارندک، همزمان مصرف نکنید. مصرف همزمان کلسیم با مکمل های آهن، روی یا منیزیم و یا غذاهایی که سرشار از این عناصر هستند، جذب کلسیم را کاهش داده و یا از جذب آن جلوگیری می کند.

برچسب ها:

مطالب مشابه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نکات مهم قبل از ارسال نظر

  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد
  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید