خرید بک لینک قوی - سفارش بک لینک - خرید بک لینک ارزان
کانال تلگرام

با عضویت در کنال تلگرام تاپ وردپرس جدید ترین مطالب سایت را در گوشی خود مشاهده کنید

بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)

وبفا پورتال جامع فارسی

آروماتراپی چیست؟ فواید و طریقه انجام آروماتراپی

دسته بندی :پزشکی
تاریخ : 18 سپتامبر 2019
نویسنده mehdi
1,230 بازدید
0 نظر

آروماتراپی: آنچه شما باید بدانید

آروماتراپی یا همان روغن درمانی به طیف وسیعی از روشهای درمانی سنتی ، جایگزین یا مکمل اشاره دارد که از روغنهای اساسی و سایر ترکیبات گیاهی معطر استفاده می کنند.

روغنهای اساسی با هدف بهبود سلامت جسمی و روحی فرد ، نزدیک به ۶۰۰۰ سال است که مورد استفاده قرار می گیرند.

 

انجمن ملی آروماتراپی هالیستی (NAHA) آروماتراپی را به عنوان “کاربرد درمانی یا استفاده دارویی از مواد معطر (روغنهای اساسی) برای بهبودی کامل تعریف می کند. ”

 

برنامه های آروماتراپی شامل ماساژ ، استعمال موضعی و استنشاق است.

با این حال کاربران باید توجه داشته باشند که محصولات “طبیعی” نیز مواد شیمیایی هستند و در صورت استفاده نادرست از آنها می توانند خطرناک باشند. مهم است که هنگام استفاده از روغنهای اساسی توصیه های یک متخصص آموزش دیده را رعایت کنید.

 

آروماتراپی چیست, ماساژ آروماتراپی روغن های ماساژ و محصولات مراقبت از پوست از طریق پوست جذب می شوند

 

استفاده از آروماتراپی

آروماتراپی معمولاً از طریق استنشاق یا به عنوان یک کاربرد موضعی استفاده می شود.

استنشاق: روغنها با استفاده از ظرف دیفیوزر ، اسپری یا قطرات روغن ، درون هوا تبخیر می شوند یا مثلاً در حمام بخار نفس می کشند.

جدا از بوی دلپذیر ، روغنهای آروماتراپی می توانند ضد عفونی کننده تنفسی ، تسریع کننده و مزایای روانشناختی داشته باشند.استنشاق روغنهای اساسی باعث تحریک سیستم بویایی ، بخشی از مغز ، از جمله بینی و مغز می شود. مولکول هایی که وارد بینی یا دهان می شوند به ریه ها منتقل می شوند ، و از آنجا به قسمت های دیگر بدن می روند.

 

با رسیدن مولکول ها به مغز ، آنها بر سیستم لیمبیک تأثیر می گذارند ، که با احساسات ، ضربان قلب ، فشار خون ، تنفس ، حافظه ، استرس و تعادل هورمون ها در ارتباط است. از این طریق ، روغنهای اساسی می توانند تأثیر لطیف و در عین حال کل نگری بر بدن داشته باشند.

 

کاربردهای موضعی : روغن های ماساژ و محصولات مراقبت از پوست از طریق پوست جذب می شوند. ماساژ در منطقه ای که روغن قرار دارد می تواند گردش خون را افزایش داده و جذب را افزایش دهد. برخی معتقدند مناطقی که از غدد عرق و فولیکولهای مو غنی تر هستند مانند سر یا کف دست ، ممکن است روغنها را به طور مؤثر جذب کنند.

 

روغنهای اساسی هرگز به طور مستقیم روی پوست اعمال نمی شوند. آنها همیشه باید با روغن حامل رقیق شوند. معمولاً چند قطره روغن ضروری به یک اونس روغن حامل اضافه می شود. بیشتر روغنهای حامل روغن بادام شیرین یا روغن زیتون هستند.

همیشه قبل از استفاده از یک روغن ضروری جدید ، یک آزمایش آلرژی انجام دهید.

 

آروماتراپی چیست, ماساژ آروماتراپی اسانس سنبل هندی به عنوان ماده دفع کننده حشرات عمل می کند

 

برای انجام آزمایش آلرژی:

اسانس را در روغن حامل با دو برابر غلظت مورد استفاده خود رقیق کنید.

مخلوط را به اندازه یک چهارم در قسمت داخلی ساعد بمالید .

در صورت عدم پاسخ آلرژی در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت ، استفاده از آن ایمن است.

 

برخی از افراد بعد از بارها استفاده از آنها حساسیت به روغنهای اساسی را گزارش می کنند. اگر یک واکنش آلرژیک جدید ظاهر شود ، فرد باید بلافاصله از مصرف آن دست بکشد و از بوییدن آن خودداری کند.

برای رسیدن به رقیق شدن ۰٫۵ تا ۱ درصد ، از ۳ تا ۶ قطره روغن ضروری در هر اونس روغن حامل استفاده کنید. برای یک رقیق ۵ درصد ، ۳۰ قطره را به یک اونس حامل اضافه کنید.

غلظت حداکثر ۵ درصد معمولاً برای بزرگسالان بی خطر تلقی می شود.

 

خوردن یا بلعیدن روغنهای اساسی توصیه نمی شود. روغنها می توانند به کبد یا کلیه آسیب وارد کنند.

آنها همچنین می توانند به تعامل با سایر داروها منجر شوند و در حرکات روده می توانند دچار تغییرات غیرمنتظره شوند.

 

آروماتراپی چیست, ماساژ آروماتراپی درد دندان و زخم های دهان را می توان با روغن میخک تسکین داد

 

فواید آروماتراپی:

آروماتراپی یک درمان مکمل است. این درمانی برای بثورات یا بیماری نیست ، اما می تواند از درمان متداول شرایط مختلف پشتیبانی کند.

نشان داده شده است كه كاهش می یابد:

حالت تهوع

درد بدن

اضطراب ، استرس و افسردگی

خستگی و بی خوابی

درد عضلانی

سردرد

مشکلات گردش خون

مشکلات قاعدگی

مشکلات یائسگی

طاسی یا ریزش مو

برخی از انواع پسوریازیس ممکن است با استفاده از آروماتراپی تسکین یابد، اما یک متخصص بهداشت و درمان باید استفاده و کاربرد آن را توصیه کند.

مشکلات گوارشی ممکن است با روغن نعناع  بهبود یابد، اما نباید خورده شود.

درد دندان و زخم های دهان را می توان با روغن میخک تسکین داد ، اما این نیز فقط باید بصورت موضعی اعمال شود و بلعیده نشود.

 

طرفداران ادعا می کنند که این و طیف گسترده ای از مشکلات دیگر به خوبی با آروماتراپی بهبود می یابند ، اما همه موارد استفاده شده توسط شواهد علمی پشتیبانی نمی شوند.

 

آروماتراپی چیست, ماساژ آروماتراپی اسانس آویشن به کاهش خستگی ، عصبی بودن و استرس کمک می کند

 

روغنهای اساسی چه کاری انجام می دهند؟

روغنهای مختلف کاربردها و اثرات متفاوتی دارند.

از اسانس ریحان برای کاهش برخی از علائم افسردگی استفاده می شود. ممکن است سردرد و میگرن را تسکین دهد. باید از مصرف آن در دوران بارداری اجتناب کرد.

 

گفته می شود که روغن ضروری ترنج برای دستگاه ادراری و دستگاه گوارش مفید است. هنگامی که با روغن اوکالیپتوس ترکیب شد ممکن است به رفع مشکلات پوستی ، از جمله مشکلات ناشی از ضربه و آبله مرغان کمک کند .

 

روغن ضروری فلفل سیاه معمولاً برای تحریک گردش خون ، مسکن درد عضلانی و کبودی استفاده می شود. به همراه روغن اسانس زنجبیل از آن برای کاهش درد آرتریت و بهبود انعطاف پذیری استفاده می شود.

 

اسانس بابونه می تواند اگزما را درمان کند.

 

اسانس سنبل هندی به عنوان ماده دفع کننده حشرات عمل می کند.

 

اسانس میخک یک ضد درد موضعی یا مسکن است که معمولاً برای درد دندان استفاده می شود. همچنین از آن به عنوان یک ضد میکروبی ، ضد اسپاسم ، برای جلوگیری از استفراغ و حالت تهوع استفاده می شود و به عنوان یک ماده برای جلوگیری از گاز در روده استفاده می شود. این ماده دارای خاصیت ضد میکروبی ، آنتی اکسیدانی و ضد قارچ است.

 

اسانس اکالیپتوس می تواند به تسکین مجاری هوایی در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا کمک کند. اغلب با نعناع ترکیب می شود. بسیاری از افراد به اکالیپتوس حساسیت دارند ، بنابراین باید مراقب باشید.

 

روغن ضروری شمعدانی را می توان برای مشکلات پوستی ، برای کاهش استرس و به عنوان ماده دافع پشه استفاده کرد.

 

روغن اسانس گل یاس به عنوان داروی مقوی غریزه جنسی توصیف شده است. در حالی که شواهد علمی فاقد آن هستند ، تحقیقات نشان داده است که بوی یاس امواج بتا را افزایش می دهد ، که با هوشیاری ارتباط دارند. به عنوان یک محرک ، ممکن است جریان خون آلت را افزایش دهد .

 

اسانس اسطوخودوس به عنوان ضد عفونی کننده برای بریدگی و سوختگی جزئی و برای تقویت آرامش و خواب استفاده می شود. گفته می شود که سردرد و علائم میگرنی را تسکین می دهد.

 

روغن ضروری لیمو باعث بهبود خلق و خو و همچنین به تسکین علائم استرس و افسردگی کمک می کند.

 

روغن ضروری رزماری ممکن است باعث تقویت رشد مو ، تقویت حافظه ، جلوگیری از اسپاسم عضلات و پشتیبانی از سیستم گردش خون و عصبی شود.

 

اعتقاد بر این است که برخی از اسانس چوب صندل دارای خصوصیات آفرودزیازیک (افزایش میل جنسی) هستند.

 

روغن اساسی چای دارای خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کننده است. معمولاً در شامپوها و محصولات مراقبت از پوست ، برای درمان آکنه ، سوختگی و گزش استفاده می شود. این ماده در شستشوی دهان وجود دارد اما هرگز نباید بلعیده شود ، زیرا سمی است.

 

اسانس آویشن به کاهش خستگی ، عصبی بودن و استرس کمک می کند.

 

روغن ضروری بومادران برای درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا و برای کاهش التهاب مفاصل به کار می رود .

 

روغن برای ماساژ با “روغن حامل” مخلوط می شود که روغن را رقیق می کند و روغن کاری را فراهم می کند.

 

مانند داروها ، روغنهای اساسی باید با احتیاط مصرف شوند

 

خطرات و عوارض آروماتراپی:

هر روغن ضروری دارای ترکیبات شیمیایی خاص خود است ، بنابراین صحبت با یک متخصص آروماتراپیست ، پرستار ، پزشک ، ماساژ درمان یا داروساز قبل از استفاده از روغن برای اهداف درمانی مهم است.

یک متخصص آموزش دیده می تواند نحوه استفاده از هر محصول را ارائه دهد و دستورالعمل های مناسبی را در مورد کاربرد یا رقیق کردن ارائه دهد.

 

برخی از محصولات زیبایی و خانگی مانند لوسیون ها ، لوازم آرایش و شمع ها حاوی محصولاتی هستند که به نظر می رسد روغنهای اساسی هستند اما در واقع رایحه های مصنوعی هستند.

 

مانند داروها ، روغنهای اساسی باید با احتیاط مصرف شوند. مهم است که به دنبال مشاوره حرفه ای باشید و دستورالعمل ها را با دقت دنبال کنید.

 

آروماتراپی چیست, ماساژ آروماتراپی استفاده از آروماتراپی توسط مادران باردار یا شیرده توصیه نمی شود

 

در استفاده از روغنهای اساسی احتیاط کنید

از آنجا که روغنهای اساسی باعث واکنش در بدن می شوند ، همه روغنها به نفع همه نیست. ترکیبات شیمیایی موجود در روغنهای اساسی هنگام ترکیب با داروها می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. آنها ممکن است اثربخشی داروهای معمولی را کاهش داده و یا ممکن است شرایط سلامتی را در فرد تشدید کند.

 

به عنوان مثال ، فرد مبتلا به فشار خون بالا ، باید از تحریک کننده ها مانند رزماری خودداری کند. برخی از ترکیبات مانند رازیانه ، آنیسون و مریم گلی به طور مشابه با استروژن عمل می کنند ، بنابراین فرد مبتلا به تومور پستان یا تخمدان وابسته به استروژن باید از این موارد خودداری کند.

 

محصولات غلیظ ممکن است قبل از رقیق بودن سمی باشند و باید با احتیاط رفتار کرد. حداکثر غلظت ۵ درصد توصیه می شود.

 

برخی روغن ها سموم تولید می کنند که می توانند باعث آسیب به کبد ، کلیه ها و سیستم عصبی شوند ، بخصوص در صورت مصرف داخلی. بلع روغنهای اساسی در بعضی موارد خطرناک و کشنده است.

 

افراد با هر یک از شرایط زیر باید در استفاده از آروماتراپی بسیار مراقب باشند:

حساسیت یا آلرژی

تب یونجه ، نوعی آلرژی

آسم

بیماری پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس

 

افراد با شرایط زیر باید بسیار محتاط باشند:

صرع

بیماری فشار خون یا فشار خون بالا

 

اگر قرار باشد روغن با حامل مخلوط شود ، فرد باید در مورد هرگونه حساسیت به آجیل به آروماتراپیست یا ماساژ درمانی بگوید ، زیرا روغن حامل اغلب از آجیل و دانه ها بدست می آید.

 

آروماتراپی می تواند عوارض جانبی داشته باشد ، اما اینها معمولاً خفیف بوده و طولانی نمی ماند.

آنها شامل موارد زیر هستند:

حالت تهوع

سردرد

برخی از واکنشهای آلرژیک

 

استفاده از آروماتراپی توسط مادران باردار یا شیرده توصیه نمی شود.

در طول سه ماهه اول بارداری ، آروماتراپی ممکن است خطری برای جنین در حال رشد ایجاد کند. زنانی که شیر می دهند باید از اسانس نعناع خودداری کنند.

 

روغنهای اساسی حاصل از مرکبات ممکن است پوست را نسبت به نور ماوراء بنفش حساس تر کرده و خطر آفتاب سوختگی را افزایش می دهد.

برخی از روغنها ممکن است بر عملکرد داروهای معمولی تأثیر بگذارد ، بنابراین افرادی که از داروهای از هر نوع استفاده می کنند ، ابتدا باید با یک داروساز یا پزشک متخصص مراجعه کنند.

 

هنگام نگهداری از روغنهای اساسی ، باید توجه داشته باشید که نور ، گرما و اکسیژن می توانند بر روی یکپارچگی روغن تأثیر بگذارند. برای اطمینان از کیفیت ، محصولات باید از یک منبع معتبر و قابل اعتماد تهیه شوند.

 

برچسب ها:

مطالب مشابه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نکات مهم قبل از ارسال نظر

  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد
  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید