خرید بک لینک قوی - سفارش بک لینک - خرید بک لینک ارزان
کانال تلگرام

با عضویت در کنال تلگرام تاپ وردپرس جدید ترین مطالب سایت را در گوشی خود مشاهده کنید

بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)

وبفا پورتال جامع فارسی

معرفی امامزاده بی بی حکیمه

دسته بندی :سرگرمی
تاریخ : 21 آوریل 2019
نویسنده mehdi
1,298 بازدید
0 نظر

زندگینامه حضرت بی بی حکیمه:
طبق نقل برخی علما فاطمه وسطی، همان بی بی حکیمه می‌باشد که با توجه به این قرائن چنین احتمال می‌رود که تولد ایشان قبل از سال ۱۷۵بوده، یعنی بعد از تولد فاطمه کبری و قبل از تولد فاطمه صغری.

پدر ایشان حضرت باب الحوائج امام موسی بن جعفر علیه السلام و مادر وی به قولی «ام احمد» از زنان زاهد و نجیب عصر خویش بود، حضرت بی بی حکیمه (س) فرزند امام و خواهر شهید، عالمه، محدثه، حجت و امین امام رضا علیه السلام بوده است.

داستان آمدن بی‌بی حکیمه خاتون به ایران به روایت ساکنان منطقه به این شرح است که بی بی حکیمه به دعوت علی بن موسی الرضا برای دیدار او به همراه «گل‌ گل خاتون» و «کاکا مبارک» به ایران می‌ آیند و در طی مسیر کفار و یا ماموران مامون به آنها حمله می‌کنند، «کاکامبارک» کشته می‌شود و «بی‌ بی حکیمه» و «گل‌ گل خاتون» به داخل غاری که هم اکنون زیارتگاه است پناه می‌ برند.

امامزاده بی بی حکیمه,معرفی امامزاده بی بی حکیمه,زندگینامه حضرت بی بی حکیمه

مرقد حضرت بی بی حکیمه

حضرت بی بی حکیمه(س) پس از شهادت غلام خود، به همراه کنیزش در تنگه ای در این منطقه پناه می برد و در درون غاری مخفی می شود و در همانجا بر اثر بیماری جان می سپارد. در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این امامزاده به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته شد و در دوره های مختلف این کار ادامه یافت.

طبق برخی روایات ایشان دارای ۱۹ برادر به نام‌های: حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، ابراهیم، عباس، قاسم، اسماعیل، جعفر، هارون، حسن، احمد، محمد، حمزه، عبدالله، اسحاق، عبید الله، زید، فضل، حسین، سلیمان و حسن می‌باشد و ۱۷ خواهر به نام‌های: فاطمه کبری (حضرت معصومه “س”)، فاطمه صغری، ام ابیها، رقیه صغری، ام جعفر، لبابه، رقیه، زینب، خدیجه، علیه، آمنه، حسنیه، بریهه، عایشه، ام سلمه ، ام کلثوم می‌باشد.

امامزاده بی بی حکیمه,معرفی امامزاده بی بی حکیمه,زندگینامه حضرت بی بی حکیمه

امامزاده بی بی حکیمه در استان کهگیلویه وبویراحمد قرار دارد

امامزاده بی بی حکیمه:
بقعه متبرکه حضرت بی بی حکیمه (س) که طبق اسناد و روایات مختلف، از دختران حضرت امام موسی بن جعفر(ع) است در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب شهرستان گچساران در موقعیت خاص جغرافیایی در میان کوههایی صعب العبور و درکنار چشمه ای جوشان قرار دارد.

مرقد حضرت بی بی حکیمه در فضایی تقریبا مدور قرار گرفته است که در اصل فضایی باز و طبیعی بوده و در عمق کوهستانی صعب ‌العبور و منحصر به فرد ایجاد شده است به گونه‌ ای که سقف آن به شکل ناهمواری سنگ‌ تراشی شده و دیواره‌ های آن با سیمان زبره‌ کاری شده است.

امامزاده بی بی حکیمه,معرفی امامزاده بی بی حکیمه,زندگینامه حضرت بی بی حکیمه

امامزاده بی بی حکیمه

آرامگاه بی‌ بی حکیمه (س) دقیقا در نقطه مرکزی و وسط دایره قرار نگرفته و بیشتر به سمت شمال قرار گرفته است. در کنار این آرامگاه، قبر دیگری وجود دارد که بر اساس روایات معتبر این محل به گل‌ گل خاتون کنیز با نجابت و وفادار بی‌بی حکیمه (س) تعلق دارد.

ارتفاع آرامگاه بی‌بی حکیمه (س) از کف تا سقف بیش از ۱۰ متر و مساحت فضای حرم افزون بر ۴۲۰ متر مربع بوده و از کف حرم تا کف ساختمان اصلی که به در ورودی حرم منتهی می‌ شود ۱۲ پله وجود دارد که منتهی به ورودی راهرو و بین دو جایگاه مردانه و زنانه است.

در نزدیکی آرامگاه بی‌ بی حکیمه (س) درب کوچکی به نام«باب‌المراد» وجود دارد که به روایات متعدد ورودی غاری بوده که بی‌ بی حکیمه (س) به همراه کنیز خود در آن پناه گرفته و از دست دشمنان پنهان شده بودند.

سالانه بالغ بر یک میلیون نفر از سراسر کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس به زیارت بارگاه بی بی حکیمه (س) خواهر تنی شاهچراغ(ع) در این شهرستان مشرف می شوند.

آنها به عشق اهل بیت راه پر پیچ و خم و ناهموار زیارتگاه بی بی حکیمه را از میان تپه ماهورهای بلند گچساران می پیمایند تا از این چشمه گوارای معرفت و حقیقت جرعه ای بنوشند.

این بقعه متبرکه در حدفاصل گچساران و بندر گناوه، همانند مرواریدی در میان تنگه ای عظیم و طویل می درخشد و زائران و عاشقان اهل بیت را به سوی خود می خواند.

امامزاده بی بی حکیمه,معرفی امامزاده بی بی حکیمه,زندگینامه حضرت بی بی حکیمه

آرامگاه بی‌ بی حکیمه (س)

آدرس امامزاده بی بی حکیمه:
استان کهگیلویه وبویراحمد – شهرستان گچساران – بخش مرکزی – دهستان بی بی حکیمه – روستای بی بی حكيمه

برچسب ها:

مطالب مشابه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نکات مهم قبل از ارسال نظر

  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد
  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید