خرید بک لینک قوی - سفارش بک لینک - خرید بک لینک ارزان
کانال تلگرام

با عضویت در کنال تلگرام تاپ وردپرس جدید ترین مطالب سایت را در گوشی خود مشاهده کنید

بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)

وبفا پورتال جامع فارسی

مقاله ای درباره پرفشاری مقاوم

دسته بندی :آشپزی
تاریخ : 28 مارس 2019
نویسنده mehdi
1,149 بازدید
0 نظر

فشار خون بالا یا پرفشاری خون که گاهی به آن پرفشاری شریانی گفته می‌شود، یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا می‌رود. به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.

فشار خون شامل دو مقیاس سیستولی و دیاستولی است که وابسته به انقباض (سیستول) یا شل شدن (دیاستول) ماهیچه قلب بین ضربان‌ها می‌باشند. در حالت استراحت، فشار خون طبیعیِ سیستولی (یا حداکثر فشار خون) بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون طبیعی دیاستولی (یا حداقل فشار خون) بین ۶۰ تا ۹۰ میلی‌متر جیوه است.

در صورتی که فشار خون بطور مزمن برابر یا بیش از ۱۴۰ بر روی ۹۰ میلی‌متر جیوه باشد، فرد از فشار خون بالا رنج می‌برد. نزدیک به ۵۰ درصد از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند و بسیاری از بیماران به صورت تصادفی از فشار خون خود با خبر می‌شوند. درصد زیادی از بیماران مبتلا به فشار خون، بیماری خود را کنترل نمی‌کنند.

پرفشاری خون مقاوم به این معنی نیست که فشارخون شما هیچگاه کاهش نمی یابد. در واقع، اگر شما و پزشک بتوانید علت این پرفشاری خون مقاوم را تشخیص دهید، این شانس وجود دارد که با کمک درمان مؤثرتر بتوانید به هدف برسید.

علایم فشار خون بالا :

بیشتر افراد مبتلا به پرفشاری خون فاقد علامت هستند، حتی اگر میزان فشارخون به حد خطرناکی افزایش یابد. اگر چه تعداد کمی از افراد در مراحل اولیه پرفشاری خون ممکن است سردردهای خفیف، سرگیجه و یا خونریزی از بینی را بیش از حد نرمال تجربه کنند، اما معمولاً این علائم و نشانه ها تا پیش از رسیدن فشار خون به حد خطرناک و حتی تهدید کننده زندگی، رخ نمی دهند.

علائم پرفشاری خون, فشار خون بالا

فشار خون بالا یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا می‌رود

دلایل پرفشاری خون چه چیزهایی هستند؟

پزشکان درباره دلایل این که چرا برخی افراد در مقایسه با دیگران دارای فشار خون بالا و مقاوم نسبت به درمان هستند، ۱۰۰ درصد مطمئن نبوده اما برخی عوامل وجود دارند که شما را در معرض خطر بیشتری قرار می دهند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سن : با افزایش سن احتمال این که به پرفشاری خون مقاوم مبتلا شوید، بیشتر می شود.

نژاد : آفریقایی آمریکایی تبارها نسبت به نژادهای دیگر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پرفشاری خون مقاوم قرار دارند.

جنسیت: مردان نسبت به زنان احتمال بیشتری دارد به فشار خون بالا که درمان آن دشوار است، مبتلا شوند.

عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند موجب پرفشاری خون مقاوم شده اما برگشت پذیر هستند و پزشک باید آنها را مشخص کند. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سندرم کت سفید: برخی افراد با ورود به مطب پزشک عصبی می شوند که افزایش فشار خون آنها را در پی دارد. اگر شما از جمله این افراد هستید می توانید با پوشیدن یک دستگاه نظارت بر شرایط قلب برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت احتمال ابتلا به پرفشاری خون مقاوم را بررسی کنید.

داروهای تجویزی دیگر : برخی داروها مانند ضد التهاب های غیر استروئیدی (NSAIDs)، قرص های رژیمی، ضد احتقان ها، و حتی داروهای ضد افسردگی می توانند فشار خون انسان را افزایش دهند. اگر در حال مصرف دارویی هستید که فکر می کنید در افزایش فشار خون شما موثر است، با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید.

رژیم غذایی و سبک زندگی: دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از سدیم، مصرف الکل و یک سبک زندگی کم تحرک می تواند به فشار خون بالا منجر شود. برای غلبه بر پرفشاری خون، شما باید به این موارد رسیدگی کنید. دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم، کاهش وزن اضافه و ورزش منظم می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند.

دلایل زمینه ای دیگر مانند آپنه خواب، بیماری کلیه یا مشکلاتی در سرخرگ هایی که به کلیه ها منتهی می شوند و اختلال در غدد آدرنال نیز می توانند در افزایش فشار خون نقش داشته باشند.

علائم پرفشاری خون, فشار خون بالا

بیشتر افراد مبتلا به پرفشاری خون فاقد علامت هستند

عوارض فشار خون بالا :

پرفشاری خون مهم‌ترین عامل خطرِ قابل پیشگیری در مرگ زودرس در سراسر جهان است. پرفشاری خون باعث افزایش خطرِ بیماری‌ایسکمیک قلب، سکته مغزی، بیماری شریان‌های پیرامونی و دیگر بیماری‌های قلبی عروقی شامل نارسایی قلب، آنوریسم آئورت، تصلب شرایین فراگیر و آمبولی ریه می‌شود. پرفشاری خون همچنین عامل خطر در اختلال شناختی، زوال عقل و بیماری مزمن کلیوی می‌باشد.

عوارض دیگر عبارتند از:

رتینوپاتی ناشی از پرفشاری خون

نفروپاتی ناشی از پرفشاری خون

علائم پرفشاری خون, فشار خون بالا

برخی از مواد مانند فلفل، سبب کاهش فشار خون بالا می‌شوند

پیشگیری و درمان فشار خون بالا :

– اجتناب از هرگونه مصرف تنباکو (سیگارت و قلیان و غیره) و مواد مخدر.

– حفظ وزن طبیعی بدن

– کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی تا زیر ۱۰۰ میلی مولار در روز

– انجام منظم ورزش‌های ایروبیک نظیر تند راه رفتن (تا ۳۰ دقیقه در روز، اکثر روزهای هفته).

– محدود کردن مصرف الکل؛ حداکثر ۳ واحد در روز برای مردان و دو واحد برای زنان.

– مصرف زیاد میوه و سبزیجات (به عنوان مثال، حداقل ۵ وعده در روز).

– مصرف چای و شکلات را تا حد امکان محدود و به جای آن‌ها برای درمان فشار خون بالا از عرقیات گیاهی و دم کردنی‌های خانگی مثل گل گاوزبان، چای سبز و عناب استفاده کنید.

– برخی از مواد مانند فلفل، سبب کاهش فشار خون بالا می‌شوند ولی در حقیقت شواهد کافی برای این امر وجود ندارد و در حد تحقیق و فرضیه است.

– تغییرات مؤثر در روش زندگی می‌تواند فشار خون را به اندازه یک داروی تجویزیِ ضدِ پرفشاری خون کاهش دهد. ترکیبی از دو یا چند تغییر در روش زندگی می‌تواند حتی نتایج بهتری هم داشته باشد.

برچسب ها:

مطالب مشابه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نکات مهم قبل از ارسال نظر

  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد
  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید