خرید بک لینک قوی - سفارش بک لینک - خرید بک لینک ارزان
کانال تلگرام

با عضویت در کنال تلگرام تاپ وردپرس جدید ترین مطالب سایت را در گوشی خود مشاهده کنید

شب آنگاه زیباست که نور را باور داشته باشیم. (دوروستان)

وبفا پورتال جامع فارسی

اصول اولیه مکانیزم ترمز خودرو

دسته بندی :109
تاریخ : 22 می 2023
نویسنده امیر نظری
272 بازدید
0 نظر

اصول اولیه مکانیزم ترمز خودرو

اصول اولیه مکانیزم ترمز خودرو

نویسنده: boogh بوق

اصول اولیه مکانیزم ترمز خودرو


اصول اولیه مکانیزم ترمز خودرو

 

اصول اولیه مکانیزم ترمز خودرو : ترمز مهم ترین سیستم ایمنی در خودرو ها است که به راننده در کنترل سرعت و یا توقف خودرو در شرایط مناسب و ایمن کمک می کند. درک روشنی از سیستم ترمز برای اشخاصی که در تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه موتوری مشغول به فعالیت هستند ضروری اشت.

اصل اساسی عملکرد سیستم  ترمز در خودروها , تبدیل انرژی است. انرژی توانایی انجام کار است. شناخته ترین اشکال انرژی که در خودرو بکار برده می شوند , انرژی های شیمیایی , الکتریکی و مکانیکی هستند.

اصول اولیه مکانیزم ترمز خودرو

دو نوع سیستم ترمز در خودرو استفاده می شود. یکی از آنها ترمز زیر پای راننده و دیگری ترمز دستی یا پدال ترمز پارکینگ است.

وقتی راننده پدال ترمز را فشار می دهد باعث می شود تا فشار هیدرولیکی درون ترمز از دورن سیلندر اصلی به سمت هر کدام از سیلندرهای چرخ ها به جریان درآید. روغن ترمز از داخل لوله های روغن عبور کرده و به مکانیزم ترمز گیری در چرخ ها رسیده و توسط لنت های ترمز به دیسک ترمز و یا کاسه ترمز نیرو وارد می کند تا حرکت چرخ ها کند شده و یا خودرو متوقف شود.

ازبین رفتن اثر ترمز

کاسه ترمز و روتور مجبور به جذب مقدار قابل توجهی از گرما, در هنگام عمل ترمز گیری هستند . از بین رفتن اثر ترمز توصیف شرایطی است که نرخ تولید گرما از نرخ دفع گرمای تولید شده به هوای اطراف در مجموعه ترمز بیشتر می شود.

به عنوان مثال : در طول یک توقف شدید ممکن است دمای کاسه ترمز و روتور به بیش از ۱۰۰ درجه فارنهایت در زمان یک ثانیه برسد و ممکن است ۳۰ ثانیه برای خشک کردن این اجزاء زمان لازم باشد .  در این حالت عملکرد سیستم ترمز مختل شده و یا از اثر ترمز کاسته می شود .

این موضوع در طول توقف های مکرر و شدید , ممکن است بیش ازحد رخ دهد و منجر به از دست رفتن اثر ترمز و یا حتی خراب شدن سیستم ترمز شود.

عمدتا از بین رفتن و یا کم شدن ترمز در اثر گرمای زیاد در دو حالت ایجاد می شود:

کم شدن اثر مکانیکی در ترمز

کم شدن اثر لنت ترمز

از بین رفتن اثر ترمز و یا کم شدن تاثیر ترمز در حالت مکانیکی زمانی اتفاق می افتد که کاسه ترمز بیش از حد گرم شده و این افزایش دما در کاسه ترمز باعث افزایش قطر کاسه ترمز شود و در نتیجه در موقع ترمز کردن باید فشار بیشتری روی پدال ترمز وارد شود و برای اینکه ترمز ها عمل کنند باید روغن بیشتری به سمت سیلندر چرخ پمپ شود تا لنت ها به کاسه ترمز رسیده و باعث توقف خودرو شوند.

از بین رفتن اثر ترمز و یا کم شدن تاثیر ترمز در اثر عمل نکردن لنت ترمز هنگامی رخ می دهد که در اثر افزایش دما در لنت ضریب اصطکاک بیش از حد پایین بیاید.

وقتی ضریب اصطکاک کم می شود , توانایی مجموعه ترمز برای انتقال گرمای ایجاد شده کاهش می یابد .

از بین رفتن ترمز و یا کم شدن تاثیر ترمز دلیل اصلی  محدودیت وزن برای یدک کش ها و تریلرها می باشد . در نتیجه با افزایش انرژی جنبشی ناشی از جرم خودرو باید ظرفیت انتقال حرارت از ترمز ها نیز افزایش یابد.

 

خرید و فروش خودرو

قیمت روز ماشین

ثبت آگهی رایگان ماشین

بوق

 

logo

برچسب ها:

مطالب مشابه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نکات مهم قبل از ارسال نظر

  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد
  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید