خرید بک لینک قوی - سفارش بک لینک - خرید بک لینک ارزان
کانال تلگرام

با عضویت در کنال تلگرام تاپ وردپرس جدید ترین مطالب سایت را در گوشی خود مشاهده کنید

لحظه ای که به کمال رسیدم و منور شدم، تمام هستی کامل و منور شد. (بودا)

وبفا پورتال جامع فارسی

درباره چشمان صورتی بیشتر بدانید

دسته بندی :پزشکی
تاریخ : 9 آوریل 2019
نویسنده mehdi
1,108 بازدید
0 نظر

چشمان صورتی یا ورم ملتحمه، قرمزی و التهاب غشای پوشاننده سفیدی چشم و غشای قسمت داخلی پلک می باشد. این غشاها به باکتری ها، ویروس ها، عوامل آلرژی زا، مواد محرک، عوامل سمی و بیماری های زمینه ای داخل بدن واکنش نشان می دهند. ورم ملتحمه باکتریایی و یا ویروسی در بین کودکان شایع تر است.

عارضه ورم ملتحمه چشم زمانی بروز می‌کند که غشاء مخاطی نازک و شفاف ملتحمه که سطح داخلی پلک‌ها و بخش سفید کره چشم را پوشانده، ملتهب و قرمز می‌شود.

علائمی که در یک یا هر دو چشم فرد مبتلا به این بیماری دیده می‌شود، عبارتند از:

خارش یا سوزش

اشک و آبریزش بیش از حد از چشم

تغییر رنگ سفیدی چشم به صورتی

افزایش حساسیت به نور

احساس حضور چیزی مثل شن ریزه در چشم

افزایش ترشحات چشم و قی کردن

متورم شدن پلک‌ها

تشخیص چشم صورتی :

پزشک اغلب می‌تواند چشم صورتی را با بررسی علائم و نشانه‌هایش، تشخیص دهد اگر چه ممکن است معاینه اسلیت لامپ (slit lamp) مورد نیاز باشد. در برخی از موارد با ابزاری مانند گوش پاک کن مقداری از ترشحات از چشم برداشته شده و برای آنالیز و تعیین علت آن به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

التهاب ملتحمه چیست, کنژنکتیویت انکلوزیونی

چشمان صورتی قرمزی و التهاب غشای پوشاننده سفیدی چشم می باشد

چه بیماری هایی باعث چشمان صورتی می شوند؟

– بیماری های روماتیسمی مانند: آرتریت روماتوئید و لوپوس اریتماتوز سیستمیک

– بیماری کاوازاکی و بیماری های التهابی روده نظیر کولیت اولسراتیو و بیماری کورون

– بیماری چشم صورتی آلرژیک: تماس با گرده گیاهان و دیگر مواد حساسیت‌زا در افرادی که حساسیت فصلی و دیگر انواع حساسیت به مواد را دارند، باعث واکنش آلرژیک در چشم و ابتلا به این نوع از بیماری چشم صورتی خواهد شد.

– بیماری چشم صورتی باکتریایی: عفونت اغلب توسط باکتری‌های استافیلوکوک یا استرپتوکوک از طریق پوست یا سیستم تنفسی فرد به چشم راه پیدا می‌کند. حشرات، تماس فیزیکی با افراد ناقل این باکتری، رعایت نکردن مسائل بهداشتی و دست زدن به چشم با دست‌های آلوده، استفاده از مواد آرایشی آلوده و یا مشترک، لوسیون صورت غیربهداشتی و لنزهای تماسی افراد دیگر باعث عفونت و ایجاد این نوع بیماری خواهند شد.

– بیماری چشم صورتی یا کونژکتیویت شیمیایی به سبب تماس چشم با مواد حساسیت‌زای محیط، تحریک‌کننده‌هایی مانند آلودگی هوا، کلر در استخر شنا و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خطرناک فرد را مبتلا و بیمار می‌سازد.

التهاب ملتحمه چیست, کنژنکتیویت انکلوزیونی

تماس با گرده گیاهان و دیگر مواد حساسیت‌زا باعث بروز چشم صورتی آلرژیک می شود

راه های درمان بیماری چشم صورتی

چشم صورتی باکتریایی با پماد، قرص یا قطره چشمی آنتی بیوتیک که عفونت را از بین می‌برد، درمان می‌شود. بیشتر موارد چشم صورتی هیچ درمان خاصی ندارند، فقط باید اجازه دهید ویروس دوره‌اش را بگذراند که معمولا چهار تا هفت روز طول می‌کشد. علائم چشم صورتی آلرژیک باید به محض این که منبع آلرژی زا برداشته شد و آلرژی درمان شد، بهبود یابد.

چشم صورتی شیمیایی نیاز به شستشوی فوری چشمها به مدت پنج دقیقه و مراجعه فوری به پزشک دارند. روش درمانی بیماری چشم صورتی شیمیایی شستشوی چشم با محلول نرمال سالین است. افراد مبتلا به این نوع از بیماری عموماً باید از استروئیدهای موضعی استفاده کنند. آسیب‌های شدید شیمیایی مثل سوختگی بر اثر اسیدپاشی، ازجمله موارد اضطراری پزشکی بوده که به زخم شدن، آسیب دیدن چشم و کاهش بینایی، یا حتی کوری منجر می‌شوند. در صورت ورود هر نوع ماده شیمیایی به چشم، باید چشم بلافاصله با آب فراوان شسته شود.

اگر بیماری چشم صورتی بر اثر استفاده از لنزهای تماسی بوجود آمده باشد، بنا به تشخیص پزشک، تا زمان بهبودی کامل نباید از لنز تماسی استفاده شود. همچنین چشم‌پزشک ممکن است لنزی از نوع دیگر تجویز کرده و یا استفاده از محلول ضدعفونی را برای شستشوی لنزها توصیه کند. همچنین استفاده نکردن از لنز قبلی، از بازگشت مجدد بیماری جلوگیری می‌کند.

 

چشم صورتی باکتریایی با قطره چشمی آنتی بیوتیک درمان می‌شود

درمان های خانگی بیماری چشم صورتی:

پماد طبیعی : برای تهیه پماد طبیعی چشم ابتدا آب را بجوشانید سپس چای کیسه ای بابونه، شکوفه های گل همیشه بهار و سیاه دانه را با آب مخلوط کنید تا به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشند. در مرحله بعدی آب اضافه چای کیسه ای با مواد دیگر داخل کیسه توری قرار دهید سپس عسل را به مواد اضافه کرده و سپس این محلول را می توانید برای درمان بیماری چشم صورتی استفاده کنید.

چای سیاه : چای سیاه یک درمان خانگی عالی برای بیماری چشم صورتی است، زیرا حاوی تانن است که به کاهش خارش و التهاب کمک کرده، همچنین بیوفلاوونوئید موجود در چای با ویروس و عفونت باکتریایی مقابله می‌کنند.

برای درمان با چای سیاه، چای کیسه‌ای را در آب جوش دم کرده و آن را در حدود ۱۰ دقیقه بر روی چشم بیمار قرار می‌دهند. این عمل سه تا چهار بار در روز انجام می‌شود. استفاده از چای سبز و چای بابونه نیز در این روش معمول است.

التهاب ملتحمه چیست, کنژنکتیویت انکلوزیونی

چای سیاه یک درمان خانگی عالی برای بیماری چشم صورتی است

کمپرس سرد: برای رفع این مشکل چندین بار در روز به مدت ۱۵ دقیقه روی چشم از کمپرس سرد استفاده کنید و علاوه بر آن، برای یافتن بهترین روش کنترل آلرژی، بهتر است با پزشک مشورت کنید

محلول سالین : (محلول نمکی)می‌توانید با یک محلول سالین خانگی، از عفونت چشم خلاص شوید. شست‌وشو با محلول نمکی، التهاب و خارش چشم‌ها را از بین می‌برد.

محلول نمکی، ترشحات عفونی چشم‌ها را پاک و عفونت را کنترل می‌کند و به این‌ترتیب مانع از گسترش عفونت می‌شود.

۱. یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب مخلوط کنید.

۲. محلول را بجوشانید و صبر کنید تا کاملا خنک شود.

۳. از آن برای پاک کردن چشم‌ها استفاده کنید.

۴. این درمان خانگی را روزی چند بار انجام بدهید.

نکته: در صورت امکان از آب مقطر استفاده کنید چون آب شیر ممکن است حاوی مواد شیمیایی و ناخالصی باشد.

چای سبز: چای سبز غنی از اسید تانیک است که می‌تواند عفونت را در نطفه خفه کند. چای سبز از خارش چشم‌ها جلوگیری می‌کند و پف زیر چشم را کاهش می‌دهد. همچنین حاوی انواع مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ است که به سلامت کلی چشم‌ها کمک می‌کند.

۱. دو عدد چای سبز کیسه‌ای ‌را به‌مدت چند ثانیه در آب گرم خیس کنید.

۲. کیسه‌ها را از آب خارج کنید و آب اضافی را بگیرید، سپس هم لیوان چای و هم کیسه‌های چای را در یخچال قرار بدهید تا سرد شوند.

۳. ابتدا با استفاده از چای سرد چشمان‌تان را شست‌و‌شو بدهید.

۴. سپس کیسه‌های چای سرد و مرطوب را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی چشم‌های بسته‌ی خود قرار بدهید.

۵. این‌ کار را سه بار در روز تکرار کنید تا زمانی که علائم عفونت از بین بروند.

تخم کتان: تخم کتان جزو نباتات الیافی و قابل خوردن است که از روغن آن استفاده می‌شود. این دانه‌های کوچک می‌تواند برای کاهش احساس خارش در چشم مورد استفاده قرار بگیرند. تخم کتان همچنین التهاب را کاهش داده و درد چشم را تسکین می‌دهد. یک فنجان آب بردارید و آن را بجوشانید. یک قاشق پر از دانه‌های کتان را به آب اضافه کنید و سپس به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و در نهایت آب اضافی را خالی کنید. حالا، تمام محتویات ظرف را در یک تکه پارچه‌ی تمیز پخش کنید و به طور مستقیم آن را روی چشم بگذارید. این فرآیند را ۲ تا ۳ بار در روز برای از بین بردن درد تکرار کنید.

برچسب ها:

,

مطالب مشابه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نکات مهم قبل از ارسال نظر

  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد
  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید