خرید بک لینک قوی - سفارش بک لینک - خرید بک لینک ارزان
کانال تلگرام

با عضویت در کنال تلگرام تاپ وردپرس جدید ترین مطالب سایت را در گوشی خود مشاهده کنید

لحظه ای که به کمال رسیدم و منور شدم، تمام هستی کامل و منور شد. (بودا)

وبفا پورتال جامع فارسی

نکته هایی درباره رانندگی درباران

دسته بندی :آموزش
تاریخ : 27 مارس 2019
نویسنده mehdi
1,070 بازدید
0 نظر

رانندگی در باران:
وجود آب در سطح جاده یکی از تهدید‌های بزرگ برای رانندگان است و به همین سبب و به دلیل حضور در فصل پاییز، در این گزارش قصد داریم نکات مهم و کلیدی پیرامون رانندگی در هوای بارانی را شرح دهیم.

يکی از بهترين لحظات رانندگی برای خيلی ها، بارش باران است اما رانندگی در برف و باران مهارت بيشتری می خواهد. چرا که خيابان های خيس يکی از عوامل مهم تصادفات رانندگی محسوب می شوند و تنها رعايت نکات ايمنی است که از اين لحظات، خاطرات خوب بارانی می سازد.

هنوز هم هستند افراد زیادی که با تجربه بسیار بالا در رانندگی، گاهی هنگام باران و یا برف در رانندگی دچار لغزش شده و با این اشتباه، جان خود و دیگر رانندگان را به خطر می‌اندازند. در واقع هر کسی با هر تجربه ای در رانندگی، برای راندن خودرو اش در باران باید راهکارهای ویژه ای را در نظر داشته باشد تا اتفاقی برایش رخ ندهد.

نکات مهم در خصوص رانندگی در هوای بارانی:
۱- هر دو دست را بر روی فرمان نگه دارید
تمام چیزهای که حواس شما را پرت می کنند مانند: تلفن همراه، رادیو، ضبط و … را خاموش و یا از خود دور کنید. در حالی که تمام تمرکز و حواس شما به جلو است، هراز چند گاهی آینه های کنار و عقب را نیز چک کنید، زیرا ممکن است درختی سقوط کرده باشد و یا سیم برقی قطع و به زمین نزدیک شده باشد. بنابراین حواستان به اطراف نیز باشد.

۲- روشن کردن چراغهای ماشین
در برخی کشورها روشن کردن چراغهای جلو هنگام بارندگی حتی در روز روشن جزء قوانین است، زیرا طرفین همدیگر را راحتتر خواهند دید و از حادثه جلوگیری می شود.

۳- تنظیم برف پاکن خودرو
درحین رانندگی در هوای بارانی مهمترین نکته، دید کامل راننده است ، بنابراین بایستی متناسب با سرعت بارش باران اقدام به روشن و تنظیم کردن برف‌ پاک‌کن های جلو و عقب کرد. همچنین لازمه‌ی نبود بخار بر سطح داخلی شیشه‌های جلو و عقب خودرو نیز استفاده مداوم از سیتسم گرمایش شیشه یا همان گرمگن شیشه است.

۴- پاک کردن بخار از روی شیشه های خودرو:
سیستم تهویه هوا را در حالت سرد قرار دهید، به طوری که هوای خنک فقط از خروجی‌های منتهی به شیشه جلو خارج شود. البته تا محو شدن بخار روی شیشه جلو اگر در حال رانندگی هستید و ضروری است، می توانید از پارچه یا حوله برای پاک کردن شیشه جلو استفاده کنید.

۵- توجه ویژه به تایر ها
تایر ها نقشی بسیار مهم تر و جدی تر در جلوگیری از سوانح، به خصوص در جاده های لغزنده دارند. با از بین رفتن شیارها و آج تایرها شما شانس اندکی برای کنترل خوب خودروی خود در شرایط بارندگی دارید. از تنظیم باد لاستیک ها هر گز غافل نشوید و باید بدانید که فشار و یا باد تایر ها در شرایط دمایی مختلف متفاوت است که با تغییر فصول باید تغییر کند.

۶- حفظ فاصله
در بارندگی باید حداقل فاصله ی مابین ماشینها اندازه ی ۵ ماشین باشد.در آب و هوای بد، حفظ کردن این فاصله ی طولی باعث می شود، هنگام حادثه، شما فرصت کنترل و نگه داشتن ماشین برای جلوگیری از برخورد را داشته باشید.

۷- سرعت مجاز
رانندگی در هوای بارانی با سرعت پایین و مجاز باعث میشود شما کنترل بیشتری بر روی خودرو داشته باشید.سرعت زیاد منجر به لیز خوردن لاستیک ها و از دست دادن کنترل می شود.

۸- اجتناب از رانندگی در مناطق آب گرفته
هرگز از مناطقی که آب جمع شده رد نشوید زیرا از عمق آب و یا وجود چاله یا گودالی عمیق در آن قسمت مطلع نیستید، مگر اینکه مجبور باشید.همچنین رفتن آب زیاد از پایین به قسمت موتور، ممکن است باعث توقف ماشین و کار موتور شود.

۹- ترمز کردن
باید بدانید که وجود آب باعث می شود هنگام ترمز کردن لاستیک ها کشیده شوند.پس باید آهسته و با چند حرکت ترمز کنید، به یکباره ترمز نکنید.

رانندگی در باران,رانندگی در جاده های لغزنده,رانندگی در روزهای بارانی

هرگز از مناطقی که آب جمع شده رد نشوید

عکس العمل به هنگام سر خوردن خودرو
لیز و لغزنده بودن جاده های بارانی به راحتی باعث لیز و سُر خوردن خودرو می شود که شراط دلهره آوری را پدید می آورد، به هنگام مواجه با این مشکل شما باید نکات و عکسالعمل های زیر را انجام دهید
– خونسردی و آرامش کلید موفقیت شما برای خروج از این وضعیت است
– پای خود را از روی پدال گاز بردارید
– هرگز ترمز نزنید
– به آرامی فرمان را به سمت مکانی که میخواهید خودرو را متوقف کنید بچرخانید
– به هیچ عنوان ترمز های کوتاه و سبک نزنید
– برای جلوگیری از سُر خوردن خودرو همیشه پیش از رسیدن به پیچ ها از سرعت بکاهید و ترمز بزنید

عکس العمل به هنگام آکواپلنینگ:
در صورت مواجهه با پدیده آکواپلنینگ (aquaplaning) هیچ گونه واکنش خاصی نشان ندهید و تنها پای خود را از روی پدال گاز بردارید و فرمان خودرو را ثابت نگه دارید. این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که آب بر جای مانده بر روی سطح جاده، جلوی تایر خودرو شما انباشته می‌شود، به گونه‌ای که می‌تواند وزن خودرو شما را بر روی خودش تحمل کند و در نهایت منجر به منحرف کردن خودروی شما از مسیر اصلی خود شود.

برچسب ها:

,

مطالب مشابه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نکات مهم قبل از ارسال نظر

  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد
  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید